Yoga

Sedert maart 2019 organiseert Relaxhuis Carpe Diem groepslessen yoga.

De lessen zijn vooral ontstaan uit de ontmoeting met vele klanten op de massagetafel.

Welke les KIEZEN?
Lees de informatie aandachtig door. Reserveer de les die jou het meeste aanspreekt. Er is geen voorkennis vereist. Je wordt altijd opgenomen in de groep.

Stress, burn-out – therapie, massage – beweging???

Je zou het misschien niet zeggen, maar stress is in principe iets goeds. Wij mensen erven stress van vele duizenden jaren terug.
Stress zorgde in die tijd voor een verhoogde focus waardoor je meer alert werd. Best wel handig natuurlijk in een omgeving waaraan je bloot gesteld werd aan de krachten van de natuur en wilde dieren. Gezonde stress.

Alleen is onze levenswijze en levensomgeving heel erg veranderd, en zorgt stress tegenwoordig juist voor veel problemen bij veel mensen.

Spanningen komen op in het hele lichaam, je krijgt last van allerlei lichamelijke en mentale klachten en je kunt gewoon niet meer goed functioneren. Grote verantwoordelijkheid, deadlines en prestatiedruk in ons dagelijkse leven kunnen hier bijvoorbeeld voor zorgen.

Deze vorm van stress is niet prettig en hier wil je zo snel mogelijk van af.

Yoga gaat niet om lenigheid maar om de balans tussen je lichaam en je geest. De oefeningen zorgen ervoor dat je terug contact krijgt met je lichaam, dat je zelf voelt waar het goed zit en waar minder, dat je oefeningen aangereikt wordt om tussendoor eens te herhalen, om jezelf te helen.
Yoga ontspant je geest, laat je gedachten verdwijnen, laat je genieten van het moment zonder piekeren of problemen.
Yoga is een moment helemaal voor jezelf.

Stress – no stress
Spanning – ontspanning
Ademen – bewegen – ontspannen – bewust leven

ademen3

 

MINDFUL STOELYOGA

De oefeningen worden voornamelijk zittend op een stoel uitgevoerd
en worden van gemakkelijk naar moeilijker opgebouwd.
Alle delen van het lichaam komen aan bod, we werken van kop tot teen.
We houden steeds rekening met de mogelijkheden en de beperkingen van het lichaam.

Groepjes van maximum 12 personen.

 
Geen speciale kledij vereist, een soepele broek beweegt makkelijker.

Elke woensdag om 18u45 – eerstvolgende les op WOENSDAG 16 SEPTEMBER 2020

Inschrijven noodzakelijk via info@relaxhuiscarpediem.be – sms 0497/82 16 82 – facebook Mindful Yoga Meulebeke

Prijs:
€ 11/les
€ 50/5 lessen (beurtenkaart onbeperkt geldig)

Lees hier mooi artikel Mindful Yoga

Reacties van de deelnemers in de voorbije lessen:
– ik voel me meer ontspannen
– sinds de oefeningen blijft met mijn heup op de juiste plaats en heb ik geen pijn meer
– ik voel dat mijn pijnlijke rug langzaam aan het helen is
– ik voel me soepeler
– ik slaap beter
Meer lichaamsbewustzijn zorgt voor een beter leven!

 

YOGAREEKS RELAXATIE

Een drukke job? Een druk gezin? Veel aan het hoofd? Stress? Burn-out?

Deze yogalessen zijn specifiek gericht op RELAXATIE en zijn opgebouwd uit 3 delen:

  • ademhalingsoefeningen – met tips voor het dagelijkse leven – wist je dat 75% van de bevolking verkeerd ademt? Wist je dat 70% van je gifstoffen het lichaam verlaten via de ademhaling? Wist je dat je je adem altijd bij je hebt?
  • oefeningen uit de yin yoga – aanhouden van een beweging waardoor de spieren gaan ontspannen, de energie terug gaat stromen en de geest tot rust komt
  • meditatie of yoga nidra

De oefeningen worden uitgevoerd op een yogamat.

Yogareeks RELAXATIE op woensdag telkens om 20u.
Data: 16/9 – 23/9 – 30/9 – 7/10 – 14/10 – 21/10 – 28/10/2020
Prijs: €65 – enkel voor de volledige reeks in te schrijven.
(wekelijkse aanwezigheid en herhaling zorgt voor groter effect!)
Minimum 5 deelnemers, maximum 8 deelnemers.
Inschrijven kan via info@relaxhuiscarpediem.be of telefonisch op 0497/82 16 82.

Meebrengen: yogamat, deken, kussentje

Alle overbodige zaken laat je thuis of in de auto.
Gsm op stil zetten!

 

OPLAADSESSIE XL/KLANKREIS

Heb je weinig tijd om op regelmatige tijdstippen yogalessen te volgen?
Vind je het toch belangrijk om af en toe iets voor jezelf te doen?

Of misschien wil je wel eens meer tijd nemen om op de pauzeknop te drukken, te ontspannen, te herbronnen en terug op te laden?

OPLAAD SESSIE XL

Combinatie van ademen, enkele eenvoudige oefeningen voor nek, schouders en rug, meditatie, yoga nidra en een klankreis (lees verder meer).

Combinatie van zitten en liggen zodat het comfortabel blijft voor je eigen lichaam

Elke sessie heeft een eigen thema, afhankelijk van seizoen of ingeving

Wanneer?
vanaf september 2020

Prijs?
€20 – duur: 1u30
(minimum 4, maximum 8 deelnemers)
Inschrijven noodzakelijk via info@relaxhuiscarpediem.be – sms 0497/82 16 82 – facebook Mindful Yoga Meulebeke

Meebrengen: yogamat, kussen, deken

Voor groepen vanaf 4 personen kan een Oplaad Sessie XL op datum naar keuze of locatie naar keuze worden aangevraagd – prijs is afhankelijk van aantal personen en afstand.

Graag met een eigen groep een yogales volgen?
Vraag info via info@relaxhuiscarpediem.be
Graag (kantoor)yoga in het bedrijf?
Contacteer andreas@brightcompany.be

 

BIJKOMENDE INFO

Elke les bestaat uit: Ademen – Bewegen – Ontspannen

ADEMEN

Wie staat er wel eens bij stil dat hij ademhaalt? Vanaf het moment dat we geboren worden tot dat we dood gaan is ademhalen altijd bij ons. Ademhalen gaat vanzelf. Het is een onbewust proces dat gestuurd wordt vanuit het autonome zenuwstelsel. Je hoeft er niet over na te denken om het te doen. Maar het mooie is dat het wel mogelijk is om er bewust op in te grijpen.
Onze adem is onlosmakelijk verbonden met hoe wij ons voelen. Fysieke inspanning verandert onze adem maar ook onze psyche.

Hoe werkt ademhalen?
Als je ademt, stroomt er lucht, via de neus of mondholte van en naar de longen. In de longblaasjes vindt gasuitwisseling plaats waarbij zuurstof vanuit de lucht in het bloed wordt opgenomen (inademen) en koolstofdioxide wordt afgegeven aan de lucht (uitademen). Het uitwisselen van gassen vindt plaats in de longen.

De adembeweging ontstaat vanuit het middenrif. Bij het inademen daalt het middenrif naar de buikruimte. Hierdoor worden de buikorganen wat samengedrukt en de buikwand zet iets uit om ze ruimte te geven. Tegelijkertijd gaan de onderste ribben zijwaarts omhoog waardoor de omvang van de ribbenkast wordt vergroot. Tijdens de uitademing, als de lucht uit de longen wijkt, stijgt het middenrif en zakken de ribben weer waardoor de lichaamswanden terugkomen in hun uitgangshouding. De adembeweging is aan het hele lichaamsoppervlak te voelen.

Stress en ademhalen
Als er sprake is van stress reageert ons lichaam door zich klaar te maken om in beweging te komen (vechten of vluchten). Er treden een serie fysiologische veranderingen op. De hartslag, bloeddruk, ademhaling en spierspanning nemen toe en de spijsvertering vertraagt. Je gaat ook oppervlakkiger en hoger ademhalen. Handig en noodzakelijk als je echt in actie moet komen. Maar zolang de stress wordt veroorzaakt door deadlines, financiële zorgen en werkdruk blijft het lichaam in een staat van verhoogde paraatheid. In dit geval kan je stellen dat je letterlijk ‘verkrampt’. Je ademhaling blijft hoog zitten. Je hebt te weinig ruimte om diep en rustig adem te halen met als mogelijk gevolg kortademigheid, benauwdheid, hoofdpijn en andersoortige klachten. Door aandacht te hebben voor je ademhaling en kijken of je deze bewust kan sturen naar een buikademhaling ontstaat er weer ruimte en rust in het ademhalingsgebied.

Door middel van een aantal oefeningen kan je in stresssituaties controle krijgen over je ademhaling. Je kan hierdoor je lichaam sneller tot rust brengen en je vermijdt een aantal negatieve gevolgen van stress.
Let op: als je geen last meer van stress wilt hebben, is het belangrijkste om te zorgen dat de stressor (datgene dat stress veroorzaakt), geen stressor meer is. In sommige gevallen is dit niet direct mogelijk. Dan is het handig dat de negatieve gevolgen van (chronische) stress minder heftig zijn door ademhalings- en bewegingsoefeningen.

De volgende tips voor een goede ademhaling kan je altijd gebruiken:

  • door alleen al stil te staan bij je ademhaling, verminder je al de stress
  • ademen door de neus helpt vaak beter tegen stress dan door de mond ademen
  • als je merkt dat je ademhaling hoog in de borst zit en heel erg snel is, kijk dan of je de ademhaling kunt kalmeren door rustiger te gaan ademen en de adem richting de buik te sturen
  • soms kan het helpen om je ogen te sluiten om je extra goed op je ademhaling te richten
  • probeer langer uit te ademen dan in te ademen

 

BEWEGEN

Ontspanningsoefeningen kunnen helpen als je veel stress hebt of tegen een burn/bore-out aanzit. Het is geen geheim dat yoga, mindfulness en meditatie-oefeningen hierbij helpen. Steeds meer artsen gaan het belang van deze oefeningen zien en adviseren deze ontspanningsoefeningen bij stressklachten.

Stress kan zich zowel mentaal als fysiek uiten, dus het is belangrijk om juist lichaam en geest weer in balans te krijgen, zodat je weer lekker in je vel zit.

De oefeningen die worden aangereikt,  zijn bedoeld om je bewust te laten worden van je eigen lichaam, je spanningen te voelen en verlichting te bieden.
Inspiratie halen we uit de stoelyoga, yin yoga, slaapyoga.
Het is niet de bedoeling een topatleet te worden, wel worden een aantal oefeningen aangeboden die je in het dagelijkse leven kunnen helpen je stress te verlichten en even tijd te nemen voor jezelf.

  
(foto’s opleiding Stoelyoga met Paula Jap Tjong – 22 januari 2019 – Voormezele)

Veel mensen hebben een zittend beroep. Als je meer dan 8u per dag zit, dan heeft dit negatieve gevolgen voor je gezondheid, zoals een hoger risico op diabetes en hart-en vaatziekten. Bij stress/burn/bore-out wordt opgemerkt dat mensen precies gestopt zijn met bewegen.

7 redenen waarom regelmatig bewegen goed is tegen stress:

  • je ontspant
  • je maakt vrolijke stofjes aan (endorfines)
  • je krijgt meer energie
  • je slaap verbetert
  • je vergroot je zelfvertrouwen
  • je leeft in het nu
  • je gaat gezonder eten

Hier alvast enkele tips om meer ‘spontaan’ te bewegen:

  • neem de trap in plaats van de lift
  • doe eens boodschappen al lopend of op de fiets
  • zet geen flesje water op je bureau maar zorg dat je voor ieder glas dat je wilt drinken naar de kraan loopt
  • neem een boodschappenmandje ipv een karretje (krachttraining)
  • elke keer dat je iets wilt eten, maak je eerst 20 kniebuigingen
  • als je met de bus reist, stap dan eens een halte eerder uit en loop het laatste stuk

 

ONTSPANNEN/MEDITATIE

Uit ervaring merken we dat ontspannen, naast het praten, ademen en bewegen, een belangrijk onderdeel vormt in het herstel bij stress, burn/bore-out.

 

Wat is een klankreis?

Tijdens een klankreis word je ondergedompeld in de magische wereld van klanken en trillingen afkomstig van klankschalen, sjamanendrum, etnische instrumenten.

Het enige wat je als ontvanger moet doen, is ontspannen gaan liggen en genieten.
Het lichaam bestaat uit meer dan 70% water en door de klank/trilling van de instrumenten wordt het lichaam herstemd en terug in harmonie gebracht. Alles stroomt, dingen die vastzitten komen vrij, een sensatie en diepe relaxatie op hetzelfde moment.
Een klankreis kun je zien als een klankbad dat niet alleen ontspannend maar ook helend werkt.
Een unieke en wonderlijke ervaring waarbij je wegglijdt van je zorgen en dagelijkse beslommeringen.

 

Wat is Yoga Nidra?

Bron: www.happywithyoga.com

Yoga Nidra is een systematische methode waarbij naar complete fysieke, mentale en emotionele ontspanning wordt toegewerkt.

Het bestaat uit twee woorden uit het Sanskriet. Yoga betekent ‘samenbrengen’ of ‘verbinden’. En Nidra betekent ‘slaap’. Tijdens Yoga Nidra lijkt het alsof je slaapt, maar je bewustzijn is nog aan het werk op een dieper niveau. Bij Yoga Nidra balanceer je dus als het ware op het lijntje tussen wakker zijn en slapen.

Je werkt naar deze staat toe door middel van een aantal systematische oefeningen en visualisaties. Je komt fysiek, mentaal en emotioneel compleet tot ontspanning en raakt daarnaast in een hele ontvankelijke staat.

Yoga Nidra is een oude yogavorm die lijkt op slapen maar waarbij je niet in slaap valt. Sterker nog, je bent bijna meer alert dan wanneer je wakker bent.

Hierdoor kunnen spanningen die je onbewust vasthoudt, verwerkt worden en kan je lichaam zich op verschillende vlakken compleet ontspannen.

Bij Yoga Nidra is het niet de bedoeling dat je tijdens de sessies in slaap valt. Je blijft wakker en brengt je lichaam fysiek, mentaal en emotioneel systematisch tot een diepe ontspanning.

Een uur Yoga Nidra kan voelen als vier uur slaap. Een korte Yoga Nidra sessie duurt van slechts 10 minuten tot een uur of langer. Uiteraard gaan de kortere sessies minder diep dan de langere sessies.