Beter ademen, beter leven

Op de golf blijven
Het woord ’emotie’ betekent energie in beweging (in motion).
Een emotie is een sterk gevoel – zoals vreugde, verdriet, boosheid – dat ons raakt ofwel ‘beweegt’. Emoties maken het leven de moeite waard.
Het verandert onze wereld van een aaneenschakeling van gebeurtenissen en feiten in een levende, afwisselende ervaring.

Misschien ben je je niet altijd bewust van je diepere gevoelens en hoe deze je lichaam, energie, gedachten en relaties beïnvloeden. Het kan zijn dat je merkt dat je gespannen bent of last van je maag hebt. Soms voel je misschien zelfs je hart in je keel kloppen.

Een makkelijke manier waarop wetenschappers waarnemen hoe gevoelens ons lichaam beïnvloeden is door het effect ervan te meten op ons hartritme. Als emoties sterk zijn, kun je dat zien aan een verandering in het patroon van ons hartritme.
Als mensen gefrustreerd, bang, bezorgd, boos of in de war zijn, is hun hartritme ongelijk en onregelmatig.
Als we van slag zijn, is het meestal moeilijk om helder te denken. Een wijze beslissing nemen valt niet mee voor iemand die emotioneel van slag is.
Maar als we ons veilig en op ons gemak voelen, weten dat iemand om ons geeft, of als we zelf om iemand of iets geven, hebben we een regelmatig hartritme.

Wetenschappers hebben ontdekt dat het hart en het brein met elkaar in verbinding staan en dat een gelijkmatig, glooiend, regelmatig hartritme het makkelijker maakt helder te denken en verstandige besluiten te nemen.

Hoe kunnen we het hartritme beïnvloeden???

Door onze aandacht te richten op de ADEMHALING.
80% van de bevolking gebruikt slechts 30% van de ademhalingscapaciteit.
Veel mensen zijn niet bewust van de manier waarop ze ademen.
Je adem is steeds bij je, beter ademen kun je leren.
Beter ademen, betekent minder stress, meer controle over de emoties en een beter leven!

INDIVIDUELE SESSIES beter ademen, beter leven

  • sessie 1: kennismaking, ademsessie, huiswerk
  • sessie 2: hartcoherentie techniek, huiswerk
  • sessie 3: opvolging en evaluatie

Prijs voor 3 sessies van 1u: € 150
(volledig bedrag te betalen bij eerste sessie)
Prijs voor bijkomende sessie: € 50

Aanvraag voor 1e sessie (volgende data worden daarna in samenspraak vastgelegd)

  • telefonisch op 0497/82 16 82
  • via email: info@relaxhuiscarpediem.be

Oefening baart een rustiger leven!
Ik help je hierbij op weg door nieuwe technieken en bewustzijn aan te leren.
Resultaat boek je bij het dagelijks oefenen!

Er lopen zenuwbanen van de hersenen naar het hart en banen van het hart naar de hersenen. Het klinkt verbazingwekkend, maar het hart stuurt meer signalen naar de hersenen dan de hersenen signalen sturen naar het hart. We zouden kunnen zeggen dat het hart en de hersenen met elkaar communiceren – en samen communiceren ze weer met de rest van het lichaam. In hoe we ons voelen of hoe we handelen maakt het een heel verschil of de signalen die ze sturen harmonieus of chaotisch zijn.
Een hartritme met onregelmatige pieken stuurt een boodschap naar de hersenen dat we van slag zijn. Een regelmatig golvend, harmonieus hartritme stuurt een boodschap aan de hersenen dat alles okay is en in balans.

Hartcoherentie

Ons hartritme varieert voortdurend, met andere woorden de tijdsintervallen tussen hartslagen wisselen constant. Dit noemen we hartritme variabiliteit (HRV). De HRV geeft ons belangrijke informatie over onze veerkracht en vitaliteit maar ook over de huidige toestand van het lichaam.

Hartcoherentie (in het kort)
De mate van samenhang (harmonie) in de HRV wordt Hartcoherentie genoemd.

Leer je hartcoherentie te verhogen

Zo zorg je zelf voor een diepgaande verschuiving die je helpt om situaties te benaderen met meer emotioneel evenwicht, compassie, helderheid en zelfvertrouwen.

Als je je lichaam, brein en emoties in balans brengt, ontstaat er ruimte voor betere oplossingen, meer samenwerking, een gezonder lichaam en een zinvol leven.

HearthMath

Via dit toestel is het mogelijk een inzicht te krijgen in je adempatroon en je hartritme. De aangeleerde technieken, een ander bewustzijn en het dagelijks oefenen zullen een ander hartritme op de computer aangeven.

Onderzoek geeft de volgende consequenties van gezonde emoties en beter ademen:

  • verbeterde prestaties
  • minder stress
  • beter slapen
  • grotere creativiteit
  • betere besluitvorming
  • flexibeler denken
  • verbeterd geheugen
  • verhoogde immuniteit
  • verbeterd hormonaal evenwicht
  • langere levensduur

Bron tekst: HeartMath brochure – hartcoherentie training